Optimalisatie van conversiepercentage (of CRO) in marketing is het belangrijkste proces voor de meeste online bedrijven. Het stelt u in staat om het succes van uw inspanningen te verbeteren bij het adverteren van uw bedrijf en het maken van verkopen. Als zodanig is optimalisatie van conversiepercentage een essentiële marketingstrategie waarmee u het maximale uit uw marketinginspanningen kunt halen.

Uiteindelijk is het belangrijk dat uw bedrijf hoog scoort en veel verkeer genereert, maar uiteindelijk wil elk bedrijf het aantal websitebezoeken omzetten in verkopen.

Conversieratio statistieken:

Wat is conversieoptimalisatie (CRO) in marketing?

In marketing — met name online marketing — zijn conversies gewoon hoeveel mensen op uw advertentie klikken of uw site bezoeken en een actie uitvoeren die gunstig is voor uw bedrijf, zoals een aankoop, aanmelding voor een nieuwsbrief of een app-download. Conversieratio-optimalisatie is dus een strategie die wordt gebruikt om het percentage van de totale conversies en interacties te verbeteren om meer uit uw marketing te halen.

Conversies zijn uiteraard centraal in de doelen van online bedrijven. Door de gewenste acties uit te voeren, kunt u uw bedrijf laten groeien, winst maken en de acceptatie en het gebruik van uw website vergroten. U krijgt gebruikers zover dit te doen via marketing en CRO laat u zien hoe succesvol u bent.

In dit artikel leggen we uit wat conversiepercentage is, wat de voordelen van CRO zijn en hoe u kunt concluderen of uw conversiepercentage in de eerste plaats geoptimaliseerd moet worden. We raden ook verschillende strategieën aan voor degenen die vinden dat hun conversiepercentage geoptimaliseerd moet worden, evenals enkele geweldige marketingtools die kunnen helpen dit te bereiken.

Hoe bereken je de conversieratio

Laten we bij het begin beginnen en uitleggen wat de conversieratio zelf is. Simpel gezegd is de conversieratio een metriek die het percentage gebruikers aangeeft dat een gewenste actie op uw platform heeft voltooid. Als u in de detailhandel zit, laat de conversieratio zien hoeveel bezoekers van uw site aankopen hebben gedaan van vermelde artikelen. Op blogs en vergelijkbare websites laat het zien hoeveel gebruikers zich hebben geabonneerd op nieuwsbrieven of uw bedrijf op een andere manier hebben gesteund, zoals het betalen voor een premiumabonnement.

Wat is een conversiepercentage?

Het wordt berekend door het totale aantal gebruikers dat ‘converteert’ te delen door de grootte van het publiek. Het getal wordt omgezet in een percentage, wat het conversiepercentage is. Als u bijvoorbeeld een campagne uitvoert met een publiek van 20.000 mensen en 800 mensen uit die groep klikken op uw advertentie, deelt u 800 door 20.000 en krijgt u een getal van 0,04. Dit is een conversiepercentage van 4%.

Uiteraard geldt: hoe hoger de conversieratio, hoe beter. Als er elementen op de site zijn die mensen afschrikken of gebruikers niet goed converteren, zal de conversieratio dat weerspiegelen. Dat is waar conversieratio-optimalisatie, of CRO, om de hoek komt kijken.

Voordelen van conversieratio-optimalisatie (CRO) in marketing

Als uw conversieratio te laag is, dan zal optimalisatie u helpen de cijfers omhoog te krijgen. U kunt hierbij een aantal belangrijke voordelen verwachten.

Het uiteindelijke doel van CRO is om de omzet te verhogen door simpelweg meer mensen te laten besluiten de gewenste acties op uw platform uit te voeren. Maar het proces heeft ook andere voordelen.

De eerste daarvan is de verbeterde klantervaring. Over het algemeen is de kans groter dat tevreden klanten zich bezighouden met uw bedrijf via abonnementen en aankopen en door het verspreiden van de boodschap en het genereren van meer verkeer naar uw platform. Tevreden klanten worden ook eerder langdurige trouwe klanten.

CRO kan u ook een voordeel geven ten opzichte van concurrenten, die er mogelijk niet in zijn geslaagd hun eigen strategieën te optimaliseren en conversiepercentages te verhogen. Bovendien krijgt u door de klantactiviteit op het platform te vergroten ook meer inzicht in de klant, omdat uit hun acties duidelijker wordt waar hun interesses liggen. U merkt mogelijk een toename in aankopen van specifieke producten, terwijl andere producten mogelijk minder betrokkenheid vertonen.

Hiermee kunt u inzicht krijgen in welke producten verandering of verbetering nodig hebben of dat er simpelweg geen vraag naar is.

Om al deze redenen, en nog veel meer, is conversieoptimalisatie zeer nuttig en nuttig voor bedrijven die weten hoe ze dit moeten doen.

Hoe weet u of uw conversiepercentage geoptimaliseerd moet worden?

Hoe weet u of uw conversiepercentage geoptimaliseerd moet worden?

Om te weten of uw conversiepercentage geoptimaliseerd moet worden, moet u eerst het conversiepercentage berekenen, zoals eerder uitgelegd. Vanaf dat moment moet u bepalen of uw conversiepercentage “goed” is.

Dit kan een beetje lastig zijn, omdat conversiepercentages vaak van de ene branche naar de andere veranderen en zelfs van het ene product naar het andere in dezelfde branche. De veranderingen zijn zelfs merkbaar als je een specifieke niche overweegt. Dan zijn er nog je doelen, het verkeer van je platform, de demografie van je publiek en een aantal andere factoren. Al deze details kunnen het lastig maken om te bepalen of je conversiepercentage op het gewenste niveau ligt.

In e-commerce bijvoorbeeld, een van de meest voorkomende en populairste sectoren in de VS, is de gemiddelde conversieratio 2,3%. U zou dit als “goed” kunnen beschouwen, en alles daarboven voor dit vakgebied is alleen maar beter. Met wat onderzoek kunt u gemakkelijk de gemiddelde CR voor bijna elk vakgebied vinden. Zodra u dit cijfer hebt gevonden, vergelijkt u het met dat van uw persoonlijke bedrijf. U kunt ook contact opnemen met eigenaren van vergelijkbare sites om te vragen wat zij denken dat een gemiddelde CR voor uw gedeelde branche is, hoewel velen hun CR-statistieken geheim willen houden.

Een andere populaire methode onder sommige bedrijven is simpelweg luisteren naar feedback van klanten via tools zoals enquêtes en reviews. Klanten op internet wijzen maar al te graag op de gebreken en problemen van websites, die u in uw voordeel kunt gebruiken en gebieden kunt identificeren die meer werk nodig hebben. Dat kan knelpunten, drop-offs, frictiepunten en alles wat uw bedrijf ervan weerhoudt soepel te draaien, omvatten.

Topstrategieën voor conversieratio-optimalisatie

Conversion rate optimization kan op verschillende manieren worden uitgevoerd, maar er zijn een paar CRO-strategieën die er echt uitspringen. Hier zijn enkele van de meest populaire en nuttige CRO-strategieën:

1. Voeg tekstuele CTA’s toe aan uw blogberichten

Als uw bedrijf een blog heeft, kan het toevoegen van meerdere calls to cction (CTA’s) aan een blogpost een positieve impact hebben op de conversieratio. Blogposts zonder CTA’s slagen er vaak niet in om bezoekers te verleiden de gewenste actie te ondernemen.

Het enige wat u hoeft te doen is een extra alinea, zin of zelfs een simpele knop toevoegen die uw klanten uitnodigt om zich aan te melden voor uw nieuwsbrief of te overwegen uw producten te kopen. Als u een knop of een hyperlink aanbiedt die hen rechtstreeks naar de winkel brengt waar ze uw producten kunnen kopen, is de kans groot dat de CR enige verbetering zal zien. Wees echter voorzichtig om niet te veel CTA’s in een tekst te proppen, omdat ze klanten kunnen afschrikken.

2. Verbeter de laadsnelheid van de pagina

Dit lijkt misschien niet veel uit te maken, maar tegenwoordig is de aandachtsspanne op internet extreem kort. Veel gebruikers, zelfs als ze over het algemeen geïnteresseerd zijn in uw product, zouden niet lang wachten tot de pagina is geladen. Volgens een onderzoek uitgevoerd door Imperva Incapsula , zal minstens 50% van de websitebezoekers gewoon weggaan als de pagina langer dan 5 seconden nodig heeft om te laden.

Verbeter de laadsnelheid van de pagina

De studie, waaraan 4.500 consumenten deelnamen, zegt dat 35% van de deelnemers bereid is om tussen de 3 en 5 seconden te wachten, en 20% is slechts bereid om maximaal 3 seconden te wachten. Ondertussen zei 7% dat de pagina onmiddellijk moet laden, anders zijn ze weg.

3. Creëer een gebruikersgericht ontwerp

Een andere manier om consumenten te interesseren om langer op uw platform te blijven, en daarmee de kans te vergroten dat ze zich ermee bezighouden, is door een gebruiksvriendelijk, intuïtief websiteontwerp te maken. Het gebruiksgemak en de gebruikerservaring (UX) moeten optimaal zijn om eenvoudige navigatie op het platform te garanderen en gebruikers naar de gewenste locatie te brengen.

Het helpt ook als u probeert de lay-out schoon te maken en de gebruikers niet te overweldigen met pop-ups, advertenties en soortgelijke content die hun aandacht zou verdelen over te veel dingen tegelijk. Uw site moet eenvoudig zijn en gebruikers naar de actie leiden die u wilt dat ze ondernemen.

4. Zorg voor hoogwaardige content en copy

Online gebruikers hebben toegang tot duizenden websites, winkels en producten die vergelijkbaar zijn met wat u aanbiedt. Om ze dus naar u toe te laten komen en bij u te kopen, moet u de beste producten op de markt aanbieden en eersteklas copy gebruiken die dat feit in de geest van de gebruikers versterkt.

Topkwaliteit, relevante, waardevolle en boeiende content of producten zijn een zekere manier om klantloyaliteit te verzekeren. In een wereld waar dezelfde content slechts een paar klikken verwijderd is, is het aanbieden van het beste product de beste manier om ze te laten converteren. Dit bouwt vertrouwen op, moedigt ze aan om terug te keren en garandeert dat ze het woord verspreiden onder anderen die mogelijk geïnteresseerd zijn in de content die u aanbiedt.

5. A/B-testen

Als u er niet bekend mee bent, is A/B-testen, of split-testen, een gerandomiseerd experimenteel proces waarbij twee of meer versies van hetzelfde product worden getoond aan verschillende segmenten van websitebezoekers. Soms wordt hen vervolgens gevraagd om er een te selecteren, welke het aantrekkelijkst lijkt. Andere keren testen beheerders gewoon om te zien welke beter converteert. Dit kan worden uitgevoerd op fysieke producten en dingen zoals webpagina’s, verschillende pagina-elementen en dergelijke. Op die manier kunt u bepalen welke versie de maximale impact heeft en de bedrijfsstatistieken verbetert .

Als u moeite hebt om uw conversiepercentage omhoog te krijgen, probeer dan regelmatig A/B-tests uit te voeren als u de middelen tot uw beschikking hebt, vooral als het gaat om belangrijke elementen zoals koppen, kleuren, CTA’s, lay-outs, formulieren en meer. Alles wat verbeterd kan worden, moet worden getest. Op die manier kunt u uw bezoekers variaties laten vergelijken en zien welke ze verkiezen. Dit geeft de gebruikers niet alleen wat ze willen, maar ze zien ook dat u rekening houdt met hun meningen en voorkeuren.

Beste marketingtools voor conversieoptimalisatie (CRO)

Beste marketingtools voor conversieoptimalisatie (CRO)

Als het gaat om het uitvoeren van CRO in marketing, hoeft u niet altijd zelf de hierboven besproken oplossingen te creëren. Er zijn namelijk veel CRO-marketingtools die eenvoudig in te stellen zijn en u kunnen helpen uw CR en gebruikerservaring te optimaliseren. 3 van de beste zijn:

1) HalloBar

HelloBar is een geweldige plugin waarmee u verschillende pop-ups voor websites kunt maken. U kunt eenvoudig verkeer omzetten in klanten door de conversie-CTA’s via deze pop-ups te beperken. Bovendien biedt HelloBar ook analysetools, tools voor A/B-testen en biedt het nauwkeurige visuele gegevens. De tool is zeer aanpasbaar en compatibel, en de installatie zelf duurt slechts één stap, waardoor het perfect is voor WordPress-achtige integraties met Shopify en Wix .

2) HotJar

Vervolgens hebben we HotJar, een populaire heatmapping-software. In essentie helpt deze tool u bij het beoordelen van de navigatiegemak van uw platform door de reis van uw klanten te volgen nadat ze uw website hebben bezocht. Het is een geweldige tool voor het monitoren en begrijpen van gebruikersgedrag en biedt visuele weergave in de vorm van kleuren. Hoe meer gebruikersactiviteit, hoe vetter de kleur in het gebied van uw website dat meer activiteit ziet.

Dat helpt u uw websites opnieuw te kalibreren en biedt indien nodig extra paden naar minder bezochte gebieden. Bovendien is het heel gemakkelijk te gebruiken, zelfs als u niet zo technisch bent. Het heeft een gebruiksvriendelijke interface en meerdere freemium-opties.

3) Google Analytics

Google Analytics is een andere van de populairste self-service business intelligence tools die volledig gratis te gebruiken zijn. Bovendien is het compatibel met tal van andere Google-gerelateerde tools en services, zoals Google Ads, Studio en dergelijke. Hiermee kunt u de prestaties van uw website uitgebreid in kaart brengen en waardevolle inzichten verkrijgen terwijl u CRO-strategieën ontwikkelt.

Het beste van alles is dat Google Analytics automatisch gegevens verzamelt, die allemaal aan u worden geleverd in het Google Analytics-dashboard (of via Google Docs- of Sheets-rapporten). Deze kunnen interne sitezoekopdrachten, bouncepercentages en andere belangrijke factoren omvatten. Het stelt u ook in staat om aangepaste rapporten op te vragen op basis van uw eigen statistieken en parameters.

Het grootste nadeel van Google Analytics is dat het vrij ingewikkeld is, dus je kunt het beste een handleiding raadplegen over hoe je het moet gebruiken of een expert zoeken als je er nog niet bekend mee bent. Het is ingewikkeld om te gebruiken, maar het is niet onmogelijk om het zelf te doen, vooral met een paar instructievideo’s. Afgezien van het feit dat het een beetje een leercurve heeft, is het een erg handige tool .

Hoe u vandaag nog kunt beginnen met het optimaliseren van uw conversiepercentages

Optimalisatie van conversiepercentage is een proces van verbetering, dat uw website gebruiksvriendelijker, winstgevender voor u en meer bemoedigend maakt voor gebruikers die misschien een extra zetje nodig hebben om er meer mee bezig te zijn. Het bereiken van uw doelen hangt af van verschillende factoren, zoals uw campagnedoelen, het type product of dienst dat u aanbiedt en de beschikbare middelen voor uw klanten.

Vanwege de grote verscheidenheid aan factoren is er geen universele oplossing voor hoe een website met geoptimaliseerde conversiepercentages eruit moet zien. Het verschilt van platform tot platform. Als dat het geval is, zorg dan dat u een aantal van de genoemde tools krijgt, leer waar u kunt verbeteren en gebruik vervolgens de genoemde (of andere) CRO-strategieën om uw conversiepercentage te verhogen en uw bedrijf te verbeteren.